Bo o Audi jeszcze nie było… Audi 100 KKM ’77

Bo o Audi jeszcze nie było… Audi 100 KKM ’77

Tylko Volkswageny i Volkswageny, a są przecież pośród naszej rzeszy użytkownicy i miłośnicy Audi. Na początek kapkę historii, aby potem przejśc do bohatera tytułu, czyli Audi 100 KKM.

Po brawurowych wynikach sprzedaży VW Typ 1, potocznie zwanego garbusem oraz jego pochodnych, w 1969 roku Volkswagen wykupuję markę NSU Motorwerke, która już od wczesnych lat XX wieku zajmowało się produkcją motocykli i samochodów, wprowadzając niespotykaną innowacyjność do swoich projektów. Za sprawą głównego konstruktora Alberta Rodera w 1953 roku powstaje słynny NSU Max, motocykl o pojemności skokowej 250 cm³ z unikatowymi  korbowodami i wałkiem rozrządu umieszczonym nad głowicą. 2 lata później NSU staje się potentatem wśród producentów na rynku motocyklowym.

W 1964 NSU zaoferował pierwszy silnik Wankla na świecie: NSU Wankelspider.

NSU-wankel-Spider1a

W 1967 na rynek wszedł dwu wirnikowy 115 konny NSU Ro 80 i wkrótce otrzymał kilka nagród za konstrukcję takich jak „Samochód roku 1968”.

wankel_header

Rozwój silnika z obrotowym tłokiem był kosztowny dla małej firmy. Ponadto problemy z uszczelnieniem tłoka silnika negatywnie wpłynęły na wizerunek marki. W 1969, firmę przejęła Grupa Volkswagen, która połączyła ją z Auto Union. VW nabył także prawie zapomnianą markę przedwojenną Audi, którą przedstawiono na nowo w 1966. Teraz firma nazywała się Audi NSU Auto-Union A.G. Zarząd fabryki w Neckarsulm przeniósł się do kwater głównych Audi w Ingolstadt. Model Ro 80 był ostatnim produkowanym samochodem noszącym znaczek NSU po tym jak w 1973 stopniowo wycofano małe modele z silnikiem umieszczonym z tyłu (Prinz 4, 1000, 1200). Po kwietniu 1977, gdy sprzedano ostatniego NSU Ro 80, Audi już nigdy nie wykorzystał nazwy marki NSU. NSU-Ro_80_Twin-Rotor_Wankel_Engine

Prototype Audi 100 met NSU-Wankelmotor

I tu pojawia się nasz bohater: Koncepcyjne Audi 100 KKM od Kreiskolbenmotor, które pojawiło się w 1977 roku. Posiadało umieszczony wzdłużnie, przed przednią osią 2 tłokowy silnik bazujący na konstrukcji z Ro 80, zasilany jednak nowoczesnym wtryskiem K-Jet, o pojemności niecałych 1000 cm³, który generował moc aż 180 KM przy 6500 obr./min. oraz 212 Nm. Dlaczego nie rozpoczęto seryjnej produkcji? Z trzech prostych powodów – koszty produkcji, które stawiały już samo w sobie nie tanie Audi sporo powyżej konkurencji, niska trwałość jednostki napędowej (spowodowana prawdopodobnie niską jakością olejów silnikowych) oraz spore koszty związane ze zużyciem paliwa, kiedy w tamtych czasach dążenie do ekonomii było na topie (Chociażby pierwsze małe auto z oszczędnym silnikiem diesla – Golf MK1). W sumie powstało 25 egzemplarzy Audi 100 z silnikiem Wankla.

Jubilaeumsmagazin Historie

2 Comments on “Bo o Audi jeszcze nie było… Audi 100 KKM ’77

  1. Problemem nie był olej, tylko jakość uszczelnień. Podobne dylematy miała później Mazda z modelem RX-7. Dobra mocna, zwarta konstrukcja, pozwalająca na znaczne obniżenie środka ciężkości, podobnie jak w boxerach, jednak mało trwała. Przebieg 40 000 km to już był mega wyczyn. 🙂
    P.S.
    Nie wiedziałem że Audi pakowało ten motor z NSU do setki. Ale człowiek całe życie się uczy, a i tak głupi umiera. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*