Dlaczego warto zlecić wykonanie opinii rzeczoznawcy!

No właśnie, dlaczego warto zlecić wykonanie opinii rzeczoznawcy?
Odpowiedź brzmi:
- bo planujesz dłuższy postój lub remont klasyka. Z opinią rzeczoznawcy możesz wypowiedzieć obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu – popularnie zwane OC
- bo nie godzisz się ze „szkodą całkowitą”. W przypadku wypadku, stłuczki Ubezpieczyciel powinien wyliczać rekompensatę w sposób umożliwiający przywrócenie pojazdu do stanu z przed wypadku (nie naliczać od razu szkody całkowitej) oraz ceny części i robocizny po stawkach adekwatnych dla pojazdu zabytkowego
Teraz skoro już mamy Waszą uwagę, zachęcam do wczytania się w szczegóły.
Według ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, pojazdem, który jest zwolniony z obowiązku posiadania polisy OC, kiedy NIE porusza się po drogach publicznych jest pojazd według art. 27-go punkt pierwszy, podpunkt piąty. Wynika z niego, że posiadając pojazd historyczny (zabytkowy) jest zwolniony z obowiązku posiadania polisy, kiedy np. jest w trakcie renowacji lub nie porusza się nim, bo pojazd jest eksponatem.
Punkt drugi, podpunkt 11 określa definicja:
11) pojazd historyczny – pojazd mechaniczny, o którym mowa w pkt. 10, będący:
a) pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym,
b) pojazdem mającym co najmniej 40 lat,
c) pojazdem mającym co najmniej 25 lat i który został uznany przez rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji;
Aby znacznie zaoszczędzić na ubezpieczeniu, kiedy nasze pojazdy są poddawane renowacji, należy zlecić wykonanie opinii uprawnionemu rzeczoznawcy samochodowemu. Pojazd taki musi spełniać dwa kryteria jednocześnie: minimum 25 lat od jego wyprodukowania oraz posiadać stosowną opinię.
Posiadając taki dokument możemy wypowiedzieć umowę ubezpieczenia OC, natomiast w razie zapytania od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, wystarczy odesłać kopię naszej opinii do urzędu.
Wymagania do spełnienia (wystarczy spełnienie jednego kryterium):
- Pojazd wpisany do ewidencji zabytków ruchomych
- Pojazd mający co najmniej 25 lat i posiadający stosowną opinię o: Znacznej wartości dla udokumentowania historii motoryzacji
- Pojazd posiadający co najmniej 40 lat
Kiedy pojazd jest utrzymany w należytym stanie technicznym opinia ma szczególne znaczenie w razie wypadku/kolizji czy nawet uszkodzenia. Z takim dokumentem Ubezpieczyciel powinien wyliczać rekompensatę w sposób umożliwiający przywrócenie pojazdu do stanu z przed wypadku (nie naliczać od razu szkody całkowitej) oraz ceny części i robocizny po stawkach adekwatnych dla pojazdu zabytkowego. W skrajnych sytuacjach rozbieżność pomiędzy wyliczeniami uszkodzeń to nawet do 20-krotności wartości katalogowej’ pojazdu!
Taką opinię można wykonać na każdy pojazd posiadający ponad 25 lat – niezależnie od jego stanu technicznego. Koszt waha się zazwyczaj w granicach 200-400zł.
Osobną kwestią jest znacznie niższa stawka OC dla posiadaczy pojazdu starszego niż 25 lat, kiedy członek jest zrzeszony w Polskim Związku Motorowym. Firma PZU oferuje zniżkę na takie pojazdy w wysokości 70% od stawki końcowej podczas naliczania. Wartość takiego ubezpieczenia dla Golfa 1 to zazwyczaj 80 do 250 zł na rok.
Warunki do spełnienia:
- wiek pojazdu 25+
- właściciel musi być członkiem PZM (większość klubów w Polsce przynależy do PZM)
Podczas kalkulacji lub zawierania ubezpieczenia należy wylegitymować się kartą członkowską klubu / zrzeszenia oraz powołać się na zniżkę na pojazd zabytkowy. Przy nowych cenach OC jest to bardzo pożądana opcja.
A teraz najważniejsze:
Wpis zawdzięczacie Mazzy’emu i Silentowi, którzy na własnej skórze przerobili wszystko, co jest opisane powyżej. Od opinii, przez wypowiedzenie OC, do uczciwej kalkulacji naprawy klasyka.
No i pamiętajcie o tym, że artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i właściciel serwisu, administracja oraz autorzy nie ponoszą odpowiedzialności w związku z niewłaściwym zastosowaniem się do przepisów prawa Polskiego oraz wynikających z tego skutków.
Bibliografia:
wszystko fajnie tylko roczne członkostwo w klubie zrzeszonym Pzm to 1500zł …
1500? Pierwsze słyszę 🙂
Tutaj masz za 78 + assistance (takie se, ale jest)
https://assistance.pzm.pl/
ja przerobiłem temat dopiero co więc na świeżo
80zł wpłata do klubu przynależącego do PZM
oc w PZU po zniżkach moje 60% + 70% PZM 280zł
dla porównania najtańsza opcja jaką znalazłem po za znizkami PZM
HDI 480zł OC
róznica 200zł – 80zł opłata = 120zł zostało na paliwo 🙂
GOLF 1 cabriolet 1.8 91r
Skladka roczna to 80 zl. Jak jestes studentem badz emerytem to 40. Potwierdzone info…
Pamietajcie ze jeszcze jest wpisowe platne jednorazowo jako czlonek automobilkubu ok 60 a potem skladka roczna ok 80 zl .